Tiedote: Tekoälyn hyödyntäminen suurinta nuorten yritysten parissa – puolet yli 15 vuotta sitten perustetuista yrityksistä ei hyödynnä tekoälyä lainkaan

Tiedote 18.9.2023 (vapaa julkaistavaksi heti)

Enemmistö suomalaisyrityksistä käyttää tekoälyä työnsä tukena jossain määrin, paljastuu tuoreesta kyselytutkimuksesta. Lähes 63 % käyttää tekoälyä harvemmin kuin kerran viikossa. Noin neljännes käyttää tekoälyä kerran kuukaudessa, kun 38 % vastaajista ilmoitti, ettei käytä sitä lainkaan. Tekoälyn hyödyntäminen on heikointa vanhoissa yrityksissä.

Tekoälylle on sen kehittämisen alkuajoista povattu merkittävää roolia liike-elämälle. Samaan aikaan kun tuo ennustus täyttyy maailmalla kovaa vauhtia, ollaan kotimaan kentällä osittain vielä lähtötelineissä. Kiinnostus tekoälyyn on herännyt laajalti, mutta vanhemmissa yrityksissä tiedon hankkiminen ja sen käytäntöön vienti sakkaavat, kyselytutkimus paljastaa.

Kesä-heinäkuun aikana toteutettu Tekoäly yrittäjän työn tukena -kysely keräsi runsaat sata vastausta Hostingpalvelun asiakaskannasta sekä Suomen suurimman digitaalisen yrittäjäyhteisön Yrittäjä.io:n Yrittäjät-ryhmästä. Kyselyssä selvitettiin suomalaisyritysten ja yrittäjien kiinnostusta sekä käytännön toimia tekoälyn suhteen.

Alle neljä vuotta vanhoissa yrityksissä tekoälyn käyttöaste on jopa 70 %

Vähintään 15 vuotta sitten perustetuista yrityksistä lähes 50 % käyttää tai on joskus käyttänyt tekoälyä. Nuorista, 1-4 vuotta sitten perustetuista yrityksistä jopa 70 % käyttää tekoälyä ainakin satunnaisesti. Kaikista vastanneista keskimäärin 62 % käyttää tekoälyä työssään ainakin joskus.

“Nuoremmat yritykset harjoittavat yhä enemmän digitaalista liiketoimintaa, jossa nykyiset AI-työkalut antavat aiempaa paremmat eväät työtehtävien tehostamiseen. Toistaiseksi tekoäly koetaan vieraaksi ja sen käyttöön liittyy osaamattomuutta ja järkevääkin varauksellisuutta”, kertoo Yrittäjä.ion markkinointipäällikkö Niko Kajala.

Kiinnostusta löytyy vanhoissakin yrityksissä, mutta käytäntöön vienti sakkaa

Selvä enemmistö (63 %) Tekoäly yrittäjän työn tukena -kyselyyn vastanneista oli tekoälyn käytöstä melko tai erittäin kiinnostuneita. Tekoälyn tärkeimpinä hyötyinä vastaajat pitivät uusia ideoita ja näkökulmia sekä työnteon nopeutumista.

Raha ei ole este tekoälyn jalkauttamisessa yrityksiin: Suuri osa vastaajista oli valmiita maksamaan AI-sovelluksista, jos kyseessä tekstiä tai visuaalista aineistoa generoiva sovellus tai data-analyysi. Peräti vajaa 70 % vastasi harkitsevansa osallistumista tekoälysovelluksen käyttöön opastavaan koulutukseen.

Tekoälyn käyttöönoton esteitä kommentoivissa avoimissa vastauksissa toistuivat luottamuksen puute joko omaan osaamiseen tai tekoälyn tuottaman tiedon paikkansapitävyyteen, käyttöoikeuksiin, tietosuojaan tai tietoturvaan. Muita toistuneita syitä olivat rajallinen aikaresurssi, haluttomuus “ulkoistaa” oma työpanos sekä epäselvät odotukset AI-sovellusten mahdollisuuksista ja käyttökohteista.

Lisätiedot:

Niko Kajala

Head of Marketing

niko@yrittaja.io

Paula Westerlund

Head of Brand

p. 0408351410

paula.westerlund@planeetta.fi

Yrittäjä.io on Suomen suurin ja aktiivisin yrittäjille tarkoitettu avoin virtuaalinen yhteisö.
Yhteisömme keskustelee, auttaa ja verkostoituu Yrittäjät-Facebook-ryhmässään sekä luo uutta liiketoimintaa. Yhteisössä on yli 26 000 yrittäjää.

HOSTINGPALVELU on Suomen suurimpia kotisivutilan tarjoajia ja verkkotunnusvälittäjiä. Palveluidemme ytimessä ovat luotettavuus sekä huippu asiakaspalvelu. Yksinyrittäjät sekä pienet ja keskisuuret yritykset ovat Hostingpalvelun suurimpiaa asiakasryhmiä.

Edellinen

Pienyrittäjä - Mitä työtapaturmavakuutus korvaa tapaturman sattuessa

Seuraava

Kuinka optimoida projektinhallintaa työajanseurannan avulla? - Tehokkaat vinkit yrittäjälle